torsdag 14 februari 2008

Alla hjärtans dag...


Älska ska man göra varje dag, året om... Men idag är dagen som vi firar kärleken och vännerna lite extra!

Många är de som sagt kloka saker om vad kärlek är
Mången rad har blivit skriven om kärlek i vackra dikter
Kärlek kan vara sorg
Kärlek kan vara glädje
Kärlek kan vara lycka

Själv är jag glad att att jag funnit kärleken så många gånger. Den har gett mig min älskade Tobbe och mina älskade vänner. Och de fyra älskade barnen som ibland driver mig till vansinne... *ler*

Jag älskar och är älskad tillbaka...

Här nedan kommer några citat om vad kärlek är - tänkvärda ord.

"Att skriva brev till sin käresta är som att rita en skinksmörgås när man är hungrig." Carl-Gustav Lindstedt

"Kärleken har samma verkan som alkohol. Ju mer man tappar kontrollen över sig själv, desto mer tror man sig behärska situationen."Louis-Ferdinand Cèline

"Kärlek är vänskap som fattat eld"

"Kärleken skapar ett "vi" utan att förstöra ett "jag" Leo Buscaglia

"Jag tänkte mig kärleken begränsad som ett mått vatten. Nu tänker jag mig honom obegränsad som elden." Anna Branting

"Livet är en blomma och kärleken dess nektar." Victor Hugo

"Kärleken är långt mer än man tror försiktig, skeptisk och obarmhärtigt klarsynt. Man gör sig knappast några illusioner om den älskade. Man älskar, det är allt." Alain Benoit

Vilket är ditt favoritcitat om kärlek?

Dagens inlägg avslutas med en vacker dikt om kärlek. Dikten är skriven av Maria Wine.

Den Dagliga Kärleken

Kärlek
men inte den som springer
på glödande fötter, till och från snabba möten
jagad och jagande
sårad och sårande
inte den som lever högt
på ständigtsmärtsamma avskedstaganden
utan den kärlek
som ger trygghet och vila
som värmer och värnar
och endast har ett enda avsked att frukta:
dödens.

Kärlek
men inte den som knappast hunnit stilla sin längtan
förrän en ny uppstår
inte den hetsigt hetsande
piskade av begärens krav
oftast mer plågsam än ljuvlig
inte heller den ångestfulla kärleken
som är rädd för att bli bränd
och samtidigt rädd att inte få brinna
utan den milt flödande kärleken
den som vågar vila
och när tid är
störa den utvilade.

Kärlek
som är att vakna tillsammans
och möta den blåögda morgonen
att utbyta leenden som värmer
och värnar om den nya dagens framtid
att på resan genom dagen
vila tillsammans på klockslagens små väntstationer
och inta gemensamma måltider
upplysta av lingonsyltens röda glädje

De dagliga skavsår vi får och ger
den dubbelsidiga smärtan
som värker inom oss
och som vi övervinner hos varann
den osynliga skyddsängel
som kammar ut irritationens snår
övermättnaden som hotar med tomhet
men botas genom att var och en
drar sig tillbaka till ensamhetens nödvändiga oas
rätten att vara frånvarande i var sitt drömland
glädjen att vara närvarande i
varandras liv -
detta är kärlek.


Ha en underbar dag i kärlekens tecken

Kram Annica

Inga kommentarer: