söndag 10 augusti 2008

Söndag...

Då var det då söndag igen.
En söndag med regn i luften.
Ja, en sådan där dag som känns som hösten redan är här...
fast vi bara är i första halvan av august.
Gårdagens lykta var det inte svårt att hitta plats för - trots den stora mängden ljuslyktor som finns överallt i vårt hus, både inomhus och utomhus.
Precis utanför skafferidörren står den perfekt och ger ett mysigt sken.
Jag hade dock inte förvarnat den oäkta maken om att jag tänt lyktan så när han klev ner på bottenvåningen trodde han att det brann *tihi*
Jag var ju tvungen att se hur den såg ut i mörkret med lågor, skuggor och allt:)
Bilderna är lite suddiga.
Men det är det jag gillar med bilder på ljuslyktor "in action" !
Det ska vara lite lagom suddigt.
Man ska bara ana vad det föreställer liksom.

Idag efter frukost ( en sen sådan ska kanske tilläggas för jag kom inte upp förrän framåt halv tio) gav vi oss ut på en liten promenix.
Det var jag och den och äkta maken och så våra småkillar.
Vi gick backen nedåt.

När jag såg dessa nypon var jag tvungen att ta en bild.
Nyponens färg påminner om hösten.
Och det är inte mycket jag gillar med hösten men att tända ljus är en sak, den andra är de vackra färgerna som sprids omkring oss.
Röda, gula och oreanga löv som ligger i driver runt fötterna...

Vi svängde av till vänster en bit nedåt backen.
Den vägen är inte lika trafikerad som "vår" väg.


Här finna mycket att titta på.
Små söta hus med torparkänsla.
Stora nybyggda hus i modern stil.
Fina uppfarter och vackra omskötta trädgårdar.
Mycket inspiration för en inredningstok som jag med andra ord!

Till slut passerade vi stora vägen och där låg fotbollsplan öde och tom.



Ja, det var faktiskt ganska öde överallt här nere idag.



Campinggästerna är inte så många längre.
Och i de husvagnar som stod kvar saknades liv och rörelse idag.
Kanske satt de inne i sina "hem" eller så var de nog inne på någon av de restauranger eller caféer som vi har här nere.



Hantverksbyn var igenbommad.
Här finns flera butiker med vackra lokalproducerade saker.
Det enda som var öppet var glasskiosken där man sålde hemlagad italiensk glass (hur nu det går ihop...har de gjort den hemma i Italien eller;)

Jag tycker i ärlighetens namn att det är ganska skönt att det är lite lugnt här idag!
Inga människor att trängas med och inga människor som stör tystnaden.


Här är så vackert och avkopplande!



Ren njutning för själen:)

Tyvärr tog det nedrans kamera-batteriet slut så detta är vad jag tänker bjuda på i bildväg idag.
Jag tog dock fler bilder med mobilkameran:)
Nu över till något helt annat.
Tidigare i veckan fick jag en liten (ska vi kalla det...ja det gör vi) utmaning.
Jag skulle svara på frågan vad jag skulle göra om jag vann en miljon
och sedan skicka den vidare till en person.
Annette, här kommer mitt svar!
Många gånger har jag frågat mig själv om det verkligen är värt allt slit att jobba så som jag gör.
Många tror att lärarlivet är "glassigt" för vi har ju lov hela tiden med juni, juli och augusti som grädde på moset.
Men det är väldigt långt ifrån sanningen.
Lärarjobbet är tufft i sig.
Man är inte bara pedagog och ska lära barnen saker utan jobbet innehåller så mycket mer.
Jag har det kanske lite extra tufft som pendlar till mitt jobb.
Jag åker hemifrån fem på morgonen och kommer hem någon gång mellan fem och åtta på kvällen.
Jag ska inte beklaga mig egentligen för jag har valt att pendla till min arbetsplats.
Jag trivs ju så kanon där och har haft en, i mitt tycke, riktig guldtjänst!
Men att kombinera 45 timmars arbetsvecka med 20 timmars pendlingstid och att samtidigt vara fyrabarnsmamma är slitigt.
Med vår släktings för tidiga bortgång i minne skulle jag därför välja att sluta jobba under en period om jag vann en miljon.
(Inte för alltid - för en miljon räcker inte så långt idag och jag har ju det privilegiet att jag har ett jobb som är så himla roligt!)
Jag skulle ha mer tid för mig själv och för mina barn och min oäkta make.
Frågan skickar jag vidare till min bloggvän Karin som bor I villa grå.
Kram Annica


3 kommentarer:

annette sa...

Precis så där vacker föreställde jag mej att Din lyckta skulle lysa, underbar! Törs Du köpa fler lyktor nu? Den oäkta kanske larmar brandkårn nästa gång;)
Låter som en skön söndag om vi nu bortser från det som kallas väder, var riktigt kyligt imorse tyckte jag:)
Kul att se vackra bilder tagna av Dej från Din oerhört vackra hemvist, men det låter ju lite trist tycker jag om hantverksbyn redan är igenbommad, vi är ju bara i början av augusti, men vädret kanske gör att turisterna sviker??
Det är nog rätt många år sedan som läraryrket var ett "glassigt" yrke, Ni är ju långt ifrån lediga under tre månader, och det med 45 timmar visste jag, men tror inte så många vet om det, har mycket svårt att förstå hur Du som fyrabarnsmamma orkar med, så helt rätt lägger Du Din drömda miljon på att kunna vara ledig från Ditt arbete en period i livet.
Om jag vinner några stycken miljoner så lovar jag att Du får en, för den är Du värd = sanning.

Kram och ha en bra start på veckan!

annette

annette sa...

Annica! Menar vartenda ord, strör inte sådant hej vilt!
Kan ju tänka mej att tiden på onsdag är fullbokat, men om Du får en stund över så går ner i Strömparken och titta på blomrabatterna som är helt underbara.

Picasa är helt klart värt att pröva, men det tar nog lite tid att lära sig alla finesser.

Kramen //annette

Synnøve. sa...

En sådan vacker tur du tog mig med på idag.
Måste vara skönt när nästan alla turister är borta. Har bott i Waxholm några år så jag vet. Sommaren var pyton!
Härliga bilder på ljuslyktan och på nyponen.
Jag fick en sån lust på nyponsoppa nu hehe....
Jag tror du ska tro Annette på sitt ord. Hon är sån.
Stor kram på dig.
Synne.