söndag 23 mars 2008

Våfflor med sylt och grädde

Bjöds det idag på i fyrabarnsfamiljen.
(Tallriken heter Arv och kommer från IKEA)
Här är det inte så påskig mat som äts som sagt...:)
Men det är visst våffeldagen i dagarna...
(iaf sa min farmor det nyss på telefon men jag har ingen pejl alls *fniss*)
Det är inte ofta vi äter våfflor i denna familj men idag var det då dags.
Receptet på smeten till Gretas frasvåfflor, som är en riktigt favorit, har jag fått av min älskade farmor.
Vem Greta är har jag inte en aning om!
Jag vet hade vi hade en äldre släkting vid det namnet men om det är hennes recept,
ja det vete katten...;)
~*~
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/5 tsk salt
2,5 dl kallt vatten
2 dl mjölk
150 g smält avsvalnat smör
~*~
Blanda torrvaror och häll därefter i mjölk och vatten.
Vispa väl.
Tillsätt smöret och vispa till smeten är klar.
~*~
Servera med din favoritsylt och en klick vispad grädde.
~*~
Smeten räcker till 5- 6 våfflor

Eftermiddagen bjuder på Innebandy då äldste sonen ska lira sammandragsspel uppe i sporthallen.

Förhoppningsvis kan jag övertala maken (den oäkta) att vi tapetserar de sista våderna i hallen oxå :)

Ha en skön dag go vänner!

Kram Annica


6 kommentarer:

Södralycke sa...

Mums! Gott med våfflor, tror att det är våffeldagen på på tisdag om jag inte minns fel :)

Ha en bra fortsättning på påsken!
Kram Johanna

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Hellojsan där!!!Mmm..våfflor, fler som frestat med det på bloggen här..så i morgon är det bestämt..då blir det våfflis!!!!

Recept är alltids välkomna ju...låter såååå smarrigt...ska försöka ig på det!!!!

Vart var ni på mini semester då??

Ha det gott!!Storkramen Millan!!!

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

God fortsättning!!!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
(\ /)*********************
( ..) ♥ KRAM MILLAN ♥
C('')('')*****************
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

hellojs...kikar in här med o ser om det ärhär du gömt dig!!!!!!!

Ha det gott.saknar dig..syns snart!!!!!!

Kram Millan!!!!!!!!!!!!!!!

A home far away sa...

mums gott med våfflor

A home far away sa...

mums