måndag 27 oktober 2008

Tillbaka igen

Hej vänner!
Nu är jag tillbaka igen efter en fantastiskt härlig och rolig helg!
Jag är så glad att jag kläckte idén om att åka iväg med två av mina allra käraste vänner!
Vi träffas väl inte så jätteofta numera då vi bor på en bits avstånd och när vi väl gör det är det alltid tillsammans med våra respektive och alla barn.
Helgen gav mersmak och vi har nu bestämt att det ska göras om regelbundet.
Helst varje månad men det blir nog inte våra familjer så lyckliga över;) *fniss*
Kanske vi ska sikta in oss på en till två gånger per år istället?!

Eftersom vännerna mina bor i Stockholm och jag själv i Norrköping så valde vi att lägga vårt resmål någonstans mittemellan de två städerna.
Då hamnade vi i Nyköping, som ju faktiskt är en liten pärla i Sörmland.
Vi bodde på ett hotell som den ena vänninan bott på tidigare och jag förstår varför hon rekommenderade det.
Priset var absolut överkomligt med 990 kronor natten för ett rum som dessutom var ganska stort och rymligt.

Sunlight Hotel är en gammal tvålfabrik (från början av 1900-talet) där bland annat den välkända tvålen Lux och tvättmedlet Surf tillverkades.
Lokalerna var ljusa och fräscha och jag som är lite smått besatt av inredning och konst fick mitt lystmäte tillgodosett då det var vackert inrett med vackra konstverk och möbler placerade lite här och där.


I hotellfoajen möttes vi av denna vackra syn.
Orkidéen är ljuvlig och jag gillar att det står en kandelaber där på glasbordet!


I korridoren strax utanför vårt rum stod denna fantastiska möbel som lätt hade fått följa med hem till mig ( varken min handväska eller resväska var dock tillräckligt stora för att jag skulle kunna få med den hem bara;)


I matsalen bjöds på härlig frukost med allt som ska ingå.
Kaffe, te och olika juicer.
Filmjölk och müsli som man fick blanda själv.
Olika goda pålägg, grönsaker och frukter.
Lite varma rätter.
Tror du att vi, tre vanligtvis servande mammor, njöt??!
Inredningen kändes hemtrevlig och avslappnad.


I ett hörn av foajen hittade jag denn härliga hörna.
Kanske vill du slå dig ner och njuta av en god bok i en härligt rutig fåtölj?
Här fanns möjligheten...



I vårt rum kända jag mig hemma.
Trägolv och gammaldags breda socklar.
Höga fönster med spröjs och breda fönstersmygar.
Vita väggar och vit sängkappa.
Möbler i svart och så lite trä.

Nyköping som stad blev inte heller någon besvikelse även om vi skrattade rejält åt "bonnstämningen" som rådde i stan.
Jag menar, i storstan är vi inte vana att bilar åker runt, runt och tutar, skriker i megafon, tjejer som sitter ut genom fönsterrutorna och stilar.
Haha.
Vi hade nog kunnat satt oss där på en parkbänk och bara tittat på skådespelet.
På fredagen när vi ankom Nyköping checkade vi in på hotellet och sedan gav vi oss raskt ut på stan för en matbit.
Vi hamnade på en trevlig kolgrill där vi åt gott och pratade.
Efteråt gick vi vidare till en trevlig pub där vi pratade vidare över en drink.
Jag kan lova att vi skrattade så vi nästan fick kramp emellanåt:)
Ja, det blev så vi skrattade så vi grät...
Vi kom i säng relativt tidigt och bestämde oss för att ta oss till stan för lite shopping följande morgon.
Efter ganska många timmars springande i kläd- och inredningsbutiker kom vi oss för att slå oss ner på ett konditori för lite fika.
Trevligt:)
Sedan tog vi en liten promenad i det härligt soliga ( men lite blåsiga) vädret.

Det blev en del bilder längs ån innan vi kom tillbaka till hotellet.

Lite bilder på vackra byggnader lyckades jag oxå få in i kameran!


I huset här nedan huserar tydligen Landstinget i Sörmland.

Det är riktigt vackert!!

Bilden ovan får avsluta min visning av miljön.
Så lämlpligt att det är vatten på fotot.
Det gör att övergången till bilden nedan blir naturlig:)
Den fina brickan med vattenmotiv föll mig i smaken och fick följa med hem till en billig penning.
Jag hittade den på Mique och den var nedsatt i pris.
Jag ser framför mig hur perfekt den blir på någon av våra uteplatser till sommaren:)

Annars bjöd lördagens shopping mest på shopping av kläder och smycken konstigt nog.
Ja en sak till i inredningsväg köpte jag men den har jag planer på att visa senare i veckan!
Så du får hålla ut om du är nyfiken...
Efter shoppingen var det till att ta sig tillbaka till hotellet för lite klädbyte och uppiffning inför kvällens bravader.
Tanken var att vi först skulle ut och äta och sedan ta en drink för att till sist dansa hela natten.
Vi höll oss till planen och hade jättetrevlig och kul.
Vi fick dock gå hem tidigare än vi tänkt för att det var så mycket drängfulla typer som krossade glas och spillde ut drinkar på dansgolvet på löpande band.
Vi älskar alla tre att stå på dansgolvet till haken stänger men nu gav vi upp.
Det blev ju livsfarligt att dansa bland allt glaskross och utspillda drinkar.
Det såg nästan ut som golvet låg under vatten!
Jag tycker det är konstigt att vakterna tillät att man tog med sig dricka in på dansgolvet...
Söndagen bjöd på lite mer shopping efter en lång och härlig frukost.
Dessa söta hjärtan hittade jag i en bedårande butik som hette Magnolia där man sålde vit inredning och green gate bland annat.
Som bekant är jag ju mycket förtjust i hjärtan:)
Jag köpte faktiskt ett hjärta till i denna butik...du kan se det på en bild längre ner.
Vi hann oxå med en sväng in på Indiska, som är en butik jag älskar för att de har så mycket fint till en ganska billig penning!
Främst är det då ljus och ljuslyktor som får följa med mig hem men denna gång kom inte en enda av dessa med mig hem.
Istället hittade jag denna söta fotoram med magnet för 15 kronor.
Den söta filtduken i svart hör till julsortimentet men jag tyckte inte den var så julig.
Tänkte att den skulle passa perfekt både i utseende och storlek till min spegelbyrå i hallen.

Jag kan inte säga annat än att jag tycker den blev P E R F E K T!!!

De söta silvriga hjärtana (som egentligen är servettringar) föll mig i smaken och ska användas till dekoration.
Nu ligger de i ett av sorvrumsfönstren,
Ni kan oxå se det härliga vita hjärtat som jag nämnde tidigare.
Det är underbart härligt att hålla i!
Mjukt och lent och varmt på något sätt!

På Indiska hittade jag oxå detta söta bokstöd.
Passar perfekt på hyllan där vi förvarar dvd-filmer och datorspel!

Igår fick jag en utmaning av min kära bloggvän Annette.

Den tänker jag ta mig an senare i veckan!

Ha det gott till vi "ses" igen!
Varm kram
Annica

4 kommentarer:

thessan sa...

Längtar redan till nästa gång :-)

annette sa...

Startade 05.45 hemmifrån imorse hemma 20.15 efter ett fackligt möte angående förflyttningar, mår inte så bra kan jag väl säga!
Men det var lite upplyftande att få läsa Din blogg, Dina vänner ser så härligt busiga ut så jag förstår att Ni haft roligt, har Du gått och plockat lite bland Dina nya fina saker idag;)

Ha det nu så skönt resten av veckan!!

Kram //annette

Ullis/Leva på landet sa...

Tror att du kommer att leva på hellgens bravader några dagar. Har era elever lov denna vekca också? Antar att ni i så fall har fullt upp med allt som ska göras. Skelle egentligen sitta och fylla i elevomdömen på PODB men jag halkade visst ut därifrån och hamnade här istället, *s*. Vi har klasskonferens på onsdag så då måste jag vara klar, suck.

Ha en skön vecka!
Kram Ullis

Synnøve. sa...

Godmorgon på dig.
Ser att helgen varit bra.
Skönt det.
Här är det full fart med kan jag lova.
Ha det gott och sköt om dig.
Kramen Synne.