söndag 7 september 2008

Seg söndag

Efter gårdagens trevligheter då det var full action från tidig morgon till sen kväll så är det lite segt så här på söndagen.
De två äldsta sönerna gick upp riktigt tidigt för att spela på nya Wii-spelet.
Jag trodde det var vid sjusnåret men StoraJ sa att han klev upp runt fem(!)...
Inte undra på att barna är lite griniga så här på eftermiddagen.
Även pappa tycker det är kul att spela "tv-spel"...I kombination med det grå och trista vädret är segheten inget vidare.
Vi valde därför att ta med oss alla barnen och gå en liten promenad.
Här finns många fina hus att titta på när man är ute och travar.
Och jag gillar ju att fota så varför inte kombinera intresset för hus med fotografering...

Idag valde vi att gå uppåt så att vi passerade kyrkan.
Då kom vi till denna gata:

Jag var självklart tvungen att ta mig ett foto på skylten innan vi traskade vidare.
MellanJ tyckte jag skulle ta ett foto på huset nedan.
Ja han beordrade mig faktiskt;)
Jag gillar den grå färgen på huset men gillar inte fönstren.
Är ju riktigt besatt av vackra fönster, härliga dörrar och staket och grindar.
De är liksom husets själ på nåt sätt...

Det här huset är mer i min smak!
Många spröjsade fönster som passar ihop med huset.

Jag har däremot svårt med staketet/stängslet...

Det gör sig så dåligt med den fantastiska grinden!

Det här vita huset är en annan favorit på den här promenadvägen.

Det ligger så vackert med utsikt över Bråviken.

Vi fick sällskap på vägen.

Ser ni vem som finns på andra sidan spindelnätet?


Kissekatten var otroligt kelig och skulle kramas med hela familjen vår.

Jag blev lite orolig att hon/han skulle följa med oss när vi gick ut på bilvägen men som tur var stannade hon/han kvar.


Det vita huset är så fint tillsammans med de gröna detaljerna.
Dörren är som ett litet smycke.
Även husets grind faller mig i smaken...;)

I allt det gråa och trista var det plötsligt något som lyste upp.


Till slut kom vi ner till vattnet.
Huset här nedan tycker jag är fint.
Men så gillar jag gamla röda stugor med vita knutar oxå...
Maken min skulle vilja bo vid vattnet, själv trivs jag bra där jag bor.
Men visst är det onekligen vackert!
Nere vid hamnen knäppte jag denna bild.
Hade en vän i åtanke när jag tog den:)
Annette denna är till dig;)


Småbåtshamnen låg ganska öde idag.
De flesta höll sig nog hemma i duggregnet.

Själva stannade vi till för att "kasta macka".
MellanJ fick dagens rekord med 6 studs:)
Jag passade på att gå ut på "udden" och ta mig en bild uppåt samhället.
Jag tycker om den här synen.
Det känns så lugnt och rofyllt så här på hösten.
Båtarna, vattnet, restaurangerna och hantverksbyn.



Det är så härligt att ströva med barnen för det finns så mycket att titta på.
Här inspekterar vi en gammal träbåt.

På Sjöstugan (restaurangen) satt några tappra själar ute och åt (under tak).
Jag förstår dem.
För utsikten är så vacker härifrån och så kan man ju njuta av de vackra blommorna oxå;)
Vid det här laget hade det börjat kurra i magen på oss så vi började traska hemåt.
Hemma slängde jag ihop en pastarätt med fläskfilé.
Improviserad helt och hållet.
Jag tycker det är ganska kul faktiskt!
Och den oäkta maken min brukar säga att jag ska lägga lärarkarriären på hyllan och öppna en resturang istället *fniss*
Det får man väl ta som en komplimang?!
Jag lämnar er med denna bild på en rostig men härlig båt.
Jag ska nu ta mig ner för trappan och göra en kopp te som jag ska avnjuta med en bit precis nybakt äpple och kanel-sockerkaka.
Kram på er!
Annica

3 kommentarer:

annette sa...

Men oj Annica! Två inlägg idag;)

Och det här var ju väldigt lååååångt , innehållsrikt och mycket vackert att njuta av, speciellt var det en vacker sten som var till någon annette, vem kan det vara som har sådana böjelser;)
Underbar promenad Ni varit på, gillar också spröjsade fönster, ser mycket hemtrevligare ut, det vita huset med gröna detaljer kan jag aldrig se mej mätt på.
Sover de "morgonpigga" sönerna nu?
Visst är skönt med stillheten på hösten, men den behöver ju inte var fullt så VÅT!
Ha nu en bra start på veckan!
STORT tack för stenen, den var FIN!

KraaaaaaaaaaaaM

//annette

Synnøve. sa...

Godmorgon min vän.
Tack för den fina promenaden. Jag längtar efter att bo vid havet igen när jag såg bilderna. Nuguren är vacker, men inte som havet då hehe....
Nybakad äppelkaka är inte dumt alls. Smaskigt värre. Funderar på att sno ihop nått här idag med. Skulle egentligen ta bussen till Kongsvinger, men det frestar inte att gå 5 km i hällande regn.
Får nog bli bak istället.
Hälsa familjen så gott och njut av den nya veckan.
Kram på dig.
Synne.

annette sa...

Historikern här!!
Ja, jag tycker om nutida historia som det går att ta på;) Sedan gillar jag historia om gamla "steniga" ruiner, Kungar, Drottningar krig och sådant går oftast obemärkt förbi!
Att jag tycker om detta med historien om industriområdet tror jag beror på att min mammas moster som tyvärr är borta idag, tillhör den grupp kvinnor som slet och arbetade på Gryts Spinneri/Väveri.
Hon var ju också min "mamma" och enda länk tillbaks till allt som hänt i släkten, och allt hon berättat om arbetet på Gryts och hur dom hade det i sina bostäder och vad dom åt och hur barnen hade det, kan ju inte bara försvinna ur historien och inte heller ur mej.
Saknar Moster Lilly så oerhört;(
Annars är det väl riktigt bra med mej, om jag bortser från att jag borde ligga längre fram i planeringen inför avresan på lördag morgon!!
Just nu är det sagt att jag arbetar må, ti på US med Waran, och resten i Peking, men det kan ju ändra sig imorgon!! Så det är rena semesterschemat så länge det varar;)
Hoppas allt är bra med Dej och att Du känner Dej okej nu efter infektioner och födelsedagsfirande.

Kramelikraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam.

annette