lördag 25 juni 2011

Midsommarafton

Frukost intogs på solig balkong och sedan förbereddes lite mat att intas till kvällen.
*
Sedan firades midsommar som midsommar ska firas enligt mig.
Sol
Sill
Jordgubbstårta
Champinjonsås
är de fyra av de viktigaste ingredienserna.
Men visst funkar det att fira utan både sol och mat...!
Men det blir liksom inte riktigt lika trevligt.
*
Midsommarstången restes med vissa problem runt halv två.
En stor och ståtlig en även om det är lite svårt att se färgerna i blomstren som satt i ringarna.
*
Vi åkte vår vana trogen till Kvarsebo och firade.
Kvarsebo IK står för det traditionella firandet och det pågår en massa aktiviteter i form av yxkastning, straffsparkstävling, lotterier, loppis och såklart fika/matförsäljning och lite till.
*
Väl hemma igen blev det silltoast.
Medan vi grillade fläskfilén som sedan serverades till ljuvligaste champinjonsåsen delade jag och maken på en assiett med lite matjessill, gräddfil, gräslök och färskpotatis.
Tänk att det kan smaka så... somrigt.
*

Det blir liksom startskottet för sommaren på något vis...
*
Somrigt smakade även den ljuvligt goda gräddtårtan som innehöll både jordgubbar och maräng.
*
Middagen intogs på en halvskuggig balkong men vad gjorde väl det när hela dagen i övrigt varit så solfylld att man tankat rejält med sol att använda inombords?!
*
På bilden ovan ser ni mitt senaste verk.
Jag har sytt två nya kuddar.
Det kommer flera i samma tema... blått och vitt.
Det passar väl bra på balkongen?
*
Jag antar att ni såg ordet loppis här ovan...?!
Och kanske tänkte ni att jaha - vad har shoppoholicen handlat nu då?
Och det är ju så det är.
Jag kan inte låta bli att handla på loppis!
Alltid finns det något som passar mig!!
Och att plånboken inte känns så tom efter att man handlat känns ju inte helt fel heller.
En krona vardera för den lilla ljusstaken och den lilla krukan.
Ljusstaken gick på en femma och hyllan kostade mig 25 spänn (vitmålad och allt;)
Vad tavlan kostade minns jag inte men det var max 30 spänn så jag är nöjd:)
Ser ni att den är turkos?
*ler*
*
En tavla fick följa med hem.
20 spänn är ett riktigt fynd. Titta på detaljerna! Signerad och allt...
*
Och så årets konstigaste köp...
*
Jag måste ha någon konstig gen som säger att jag måste rädda saker som ingen annan kommer att köpa eller nåt...
Nåja, jag tycker den är superfin och den passar perfekt med den konstiga manick jag köpte en annan sommar: bandvävstolen.
*
Lite trevligt i blomsterväg köpte jag med mig från torget i Nyköping.
*
Dessa har planterats och jag tycker det ser lite småtrevligt ut när man ska fira midsommar att ha lite blommor!
*
Tyvärr har fotbollsmarodörerna redan varit i farten...
*
*
Ser du något som sticker ner i övre delen av bilden?
*
Min rosenvimpel är äntligen färdigsydd!
*
På långt håll ser den ok ut men på nära håll så ser man att symaskinsjäveln bråkade med mig.
*
Nu står ledighet för dörren.
Första semesterdagen är på måndag och det ska bli skönt!
Att ta dagen som den kommer och göra lite vad man vill.
Baka en paj eller måla om något eller åka på utflykt.
*
(kökshandduken ovan fick jag från den lokala ICA-handlaren)
*
Eller bara plocka en bukett med blommor att njuta av inomhus.
*
Visst ja...jag har ju glömt att berätta att jag skaffat katt...!
*
En i sten.
Maken är ju allergiker och jag älskar ju katter.
Då får man hitta smarta lösningar!
*
Nej nu ska jag fundera över var jag ska lägga min nyinköpta sten.
Det finns ju inte bara ett ställe där den kan placeras om man säger så;)
*
Kram och ha en härlig lördag.
Här skiner solen igen!
Annica

2 kommentarer:

annette sa...

Oj, oj vilket långt och innehållsrikt inlägg;)
Trevligt verkar det vara i Kvarsebo, bra kombination för alla, t.om loppis så Du får shoppa lite.
Skulle var kul att veta vad den konstiga manicken Du köpte är för ngt men det kanske Du får reda på senare;)
Mycket fynd Du!!
Och altanen verkar ha blivit en favvorplats för Er, inget ont som inte har ngt gott med sig!!
Gräddtårtan och minen på mellanJ säger allt;-))
Matjessill kan man inte vara utan på Midsommarafton, säger som Du att Midsommar med tillbehör är startskottet för sommaren.
Njut nu av Din semester och ha det underbart!
Själv stretar jag på lite till!

Kramar!

annette

Ullis/Leva på landet sa...

Härligt med ett sådant firande. Fina saker du har fått med dig hem. Den prisklassen gillade jag. Ska också försöka få fram maskinen någon dag och sy lite, få se om den vill vara med eller trilskas ;) Visst är det hur härligt som helst att få vara ledig nu. Har massor med saker som behöver göras så det gäller att planera in dem när vädret passar. Det är sådana saker som att bada, njuta, läsa en massa bland annat. Har jag lust blir det kanske lite rensning, målning med mera.

Kram Ullis