söndag 17 oktober 2010

Söndag


Förra helgen var planen att jag skulle gräva ner tulpanlökar, trädgårdsstäda lite samt gräva upp mina dahlior innan frosten skulle ta dem.
Men jag var sjuk och hade ingen ork så det fick vara.
*
Idag tog jag mig i kragen och gick ut för att göra göra nytta och för att få lite sol och frisk luft.
*
Av att fixa i trädgården vaknar de små grå...
och nu är huvudet återigen i full fläng med att fundera över trädgårdens varande.
Av de planer vi hade blev det inte mycket även om vi påbörjade en del jobb.
Hantverkarna tyckte vi skulle vänta till nästa vår innan vi körde igång på riktigt.
*
Vi ska nämligen fixa till balkongen och då kommer det att bli en himla massa bråte som hamnar på den i planen nyanlagda grusplanen.
Bara att vänta med andra ord... för det är dumt att kosta på något som man sedan får göra om.
Och ekonomiskt oberoende av tid eller pengar är jag inte!
*


Hur blev det då med Dahliorna?
Jo, svarta och frusna stod de i mina rabatter.
Jag "ryckte upp dem" och hoppas nu att mitt sparande av dess knölar inte blir förgäves!
(Jag har läst att de klarar av både en och två första köldknäppar men jag blir ju ändå lite oroad!)
*
När jag ändå grävde upp rabatten passade jag på att gräva ner lite tulpanlökar.
Kanske var det försent för att det ska bli bra men jag chansar!
*
Som ni kan se blev det inte så mycket av med "staketet" som jag vill ha på kanten mellan altan och rabatt.
Men jag har en idé som jag hoppas faller mig på läppen när våren är i antågande.
Den inkluderar stenar och min spaljé...
*
Gardinerna har jag inte plockat in än.
Jag brukar ju göra det när det börjar bli kyligt men nä...
orken har inte funnits!
Och de gör ju ingen skada!
*
Att utemöblerna åkte in i garaget är iallafall positivt även om jag tycker att altanen nu ser ut som en tragiskt tom dansbana...
*
Termometern och vattenkannan ska få komma in under vintern är det tänkt.
Men inte än...
Jag tycker nämligen termometern är så söt där den står!
*
Barnen lockade jag ut en sväng i solskenet för att göra glasmosaikmönster.
(Ja, de barn som är hemma alltså vilket bara är två då de andra befinner sig i storstan för innebandymatch.
Maken var tvungen att köra...)
*
Jag råkade nämligen se att det var en ishinna på poolen:)
och sånt gillas av kreativa barn!
*
Avslutar dagens inlägg med en bild på en envis en...
Min klocka blommar fortfarande med vackert lila blommor.
Sånt gillas!
*
Kram och ha en fortsatt bra söndag!
Annica

2 kommentarer:

annette sa...

Det var inte dåligt gjort att göra så pass mkt när Du väl kom igång igen, inte är det för sent för lökar inte, vet dom som petat ner i november.
Funderar själv på att peta ner lite lökar i låda.
Bra tänk om att vänta med trädgården, blir ett spännande år att följa hur det blir med Era planer!

Kör nu INTE 150 % i veckan, det tar ett tag att återhämta sig efter en infektion!!

Kramar!

annette

Ullis/Leva på landet sa...

Härligt att du är piggare. Skönt att pyssla i trädgården, här gjorde jag klart det mesta igår. Lite kvar men det spar jag på.

Ha en bra vecka!
kram Ullis